آيا ثبت نكردن ازدواج جرم است؟

به برترين مرجع تخصصي در حوزه طراحي سايت و سئو خوش آمديد.

آيا ثبت نكردن ازدواج جرم است؟

ازدواج يكي از مهمترين وقايع زندگي يك زوج متاهل و اطرافيان است. ازدواج مرزها و قداست ايجاد مي كند و براي برخي از عواقب مانند تولد فرزند يا ارث بين زن و شوهر ، زن و فرزند ، ديگران بايد اين پيوند را تشخيص دهند. وجود قوانين و برنامه هاي خاصي براي خود ازدواج ، …

آيا ثبت نكردن ازدواج جرم است؟ https://online-mag.ir/2021/07/آيا-ثبت-نكردن-ازدواج-جرم-است؟/ مجله آنلاين Sun, 18 Jul 2021 09:38:16 0000 مجله جامعه https://online-mag.ir/2021/07/آيا-ثبت-نكردن-ازدواج-جرم-است؟/ ازدواج يكي از مهمترين وقايع زندگي يك زوج متاهل و اطرافيان است. ازدواج مرزها و قداست ايجاد مي كند و براي برخي از عواقب مانند تولد فرزند يا ارث بين زن و شوهر ، زن و فرزند ، ديگران بايد اين پيوند را تشخيص دهند. وجود قوانين و برنامه هاي خاصي براي خود ازدواج ، …

ازدواج يكي از مهمترين وقايع زندگي يك زوج متاهل و اطرافيان است. ازدواج مرزها و قداست ايجاد مي كند و براي برخي از عواقب مانند تولد فرزند يا ارث بين زن و شوهر ، زن و فرزند ، ديگران بايد اين پيوند را تشخيص دهند. وجود قوانين و برنامه هاي خاصي براي خود ازدواج ، و آيين ها و جشن هاي مربوط به ازدواج بين كشورها ، آيين ها و فرهنگ هاي مختلف جهان از گذشته تا كنون ، از اطلاع و ثبت اين واقعه است. اهميت را نشان مي دهد. و با تشكيل جامعه مدني و قانون ، ثبت ازدواج رسميت بيشتري پيدا كرده است. آئين هاي دولتي ايراني دو نوع وجود دارد ، دين هاي اسلامي و مذهبي شيعه كه قوانين مختلفي دارند: ازدواج دائم و ازدواج موقت (كوتاه مدت). در اين مقاله تعهدات قانوني اين دو ازدواج و برخي از مسائل حقوقي آنها شرح داده شده است.

مسائل حقوقي مربوط به مسائل مربوط به ثبت ازدواج را با هزاران متخصص حقوقي در خدمات پرسش و پاسخ رايگان حقوقي كانون وكلا در ميان بگذاريد و از آنها پاسخ كوتاه و آموزنده بگيريد.

اولين قانون ازدواج در ايران مربوط به 14 آگوست 1941 بود و توسط كميته قضايي وقت تصويب شد. بند اول اين قانون مستلزم ثبت ازدواج و زنداني كردن آن بود.

“در مناطق تعيين شده و اعلام شده توسط وزارت دادگستري ، هر ازدواج يا طلاقي كه انجام شود بايد در يكي از دفاتر تنظيم شده توسط وزارت دادگستري ثبت شود. همسر يا افسر طلاق مي تواند چنين كتابي را منتشر كند. در غير اين صورت ، شوهر موظف است 20 روز پس از ازدواج يا طلاق به يكي از صاحبان دفاتر فوق مراجعه و گواهي ازدواج يا طلاق را ثبت كند. “وي به قرار انضباطي محكوم مي شود. اجازه دهيد اين كار را انجام دهيم.”

سپس ، در 11 آگوست 1961 ، وزارت دادگستري قوانيني را براي ثبت نام يكسان ازدواج و طلاق اعمال كرد. علاوه بر اين ، با توجه به تجديد نظر در قانون ثبت احوال در تاريخ 12 مه 1319 ، ثبت چهار واقعه تولد ، ازدواج ، طلاق و مرگ در اداره ثبت ضروري است. همچنين ، طبق ماده 31 قانون ثبت اسكان ، مصوب 1976 ، ازدواج بايد در شناسنامه زوجين ثبت شود.

در طول تاريخچه قانون ازدواج و ثبت نام شهروندان ايران و همچنين قانون مدني مصوب 1307 ، ما به آخرين قانون مربوط به ثبت ازدواج ، سومين قانون حمايت از خانواده ، مي رسيم. پيش از انقلاب هاي 1346 و 1353 ، قانون حمايت از خانواده اول و دوم تصويب شد. قانون سوم در 22 مارس 2013 به تصويب رسيد ، در 27 مه 2013 به اجرا درآمد و قانون قبلي لغو شد.

مسائل حقوقي خانواده را با مشاوره حقوقي وكلاي كانون هاي وكلا و كارشناسان حقوقي خانواده حل كنيد. آنها آخرين قوانين و رويه هاي قضايي را مي دانند و بهترين راه حل هاي قانوني را ارائه مي دهند.

الزام قانوني براي ثبت ازدواج دائم

ماده 20 قانون حمايت از خانواده در مورد ثبت ازدواج دائم در همه موارد نظر مطلق و قطعي دارد. مطابق اين ماده ، ثبت ازدواج دائم و كليه موارد مربوط مانند انحلال ، طلاق ، طلاق ، بازپرداخت ، ازدواج يا لغو طلاق الزامي است.

الزام قانوني براي ثبت ازدواج موقت

ماده 21 قانون حمايت از ازدواج دائم را به منظور محوريت و ثبات روابط خانوادگي اعلام كرده است ، اما لازم است ثبت ازدواج موقت مطابق با شرع و قانون در سه مورد انجام شود.

1.1 يك زن باردار بگيريد.

۲. توافق زن و شوهر.

3.3 حالت متاهل.

مجازات عدم ثبت ازدواج

تاكنون الزامات قانوني و شرايط ثبت ازدواج دائم يا موقت روشن شده است اما ماده 49 قانون حمايت از خانواده رسماً به عنوان جرم ثبت نشده است و مجازات هاي ثبت را پيش بيني كرده است. البته اين قانون مسئوليت ثبت و مجازات ازدواج را بر عهده مردان قرار داده است. مردان بايد از ثبت نام براي ازدواج موقت در سه مورد كه نياز به ثبت نام دارد خودداري كنند يا هزينه ازدواج دائم را در ادارات دولتي پرداخت كنند. جريمه علاوه بر ثبت رسمي ازدواج. پنج نفر (8 ميليون تا بيش از 18 ميليون تومان) يا هفت حبس (91 روز تا 6 ماه) محكوم مي شوند.

پيش از قانون جديد حمايت از خانواده ، ماده 645 قانون كيفري اسلامي (مصوب 1375) نيز عدم ثبت ازدواج دائم را جرم تلقي كرده و آن را تحت ماده (9) ماده 58 قانون حمايت از خانواده مجازات مي كند. شايان ذكر است كه انجام شده. 49 قانون حمايت از خانواده آن را مبادله كرد.

برخي از نكات قانوني

1.1 ثبت ازدواج شرط صحت عقد نكاح نيست ، بدون ثبت عقد صحيح است و آثار حقوقي و شرعي خاص خود را دارد. اما ثبت نكردن ازدواج جرم است و مجازات خواهد شد.

۲. ثبت ازدواج نكاح در صورت قانوني بودن ازدواج جرم محسوب مي شود. به عنوان مثال ، اگر ازدواج بين اتباع ايراني و غيرايراني مغاير قانون مدني يا مقررات باشد ، اصل ازدواج توسط قانون منع شده است و ثبت رسمي امكان پذير نيست.

3.3 اگر ازدواج خود را ثبت نكنيد ، مجازات قانوني نخواهيد داشت. اين امر همچنين مي تواند يك ازدواج مشروع باشد و اثر حقوقي خود را داشته باشد ، اما قابل اثبات نيست زيرا مطابق قانون انجام نشده و موجب مشكلات حقوقي مي شود. ازدواج با يك خارجي بدون شرايط قانوني.

متخصصين حقوقي كانون وكلا و وكلاي خانواده مي توانند در هر مسئله اي در رابطه با ازدواج ، طلاق ، مهريه ، حضانت ، افراد تحت تكفل و زندگي مشترك به شما كمك كنند.

* گزارش تبليغات

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.