سبك‌هاي طراحي نماي ساختمان و انواع آن

به برترين مرجع تخصصي در حوزه طراحي سايت و سئو خوش آمديد.

سبك‌هاي طراحي نماي ساختمان و انواع آن

بررسي مدرن ترين انواع نماي ساختمان + تاريخچه آن حتما براي شما خيلي اتفاق افتاده است كه هنگام عبور از يك خيابان، ظاهر يك ساختمان خصوصاً توجه شما را به خود جلب مي كند. امروزه طراحي نماي بيروني ساختمان مسئله بسيار مهمي در زمينه طراحي معماري است زيرا اولين ويژگي جالب در مورد ساختمان از …

سبك‌هاي طراحي نماي ساختمان و انواع آن https://livemag.ir/2021/07/سبك‌هاي-طراحي-نماي-ساختمان-و-انواع-آن/ https://livemag.ir/2021/07/سبك‌هاي-طراحي-نماي-ساختمان-و-انواع-آن/#respond مجله زنده خبري Fri, 09 Jul 2021 14:57:51 0000 عمومي https://livemag.ir/?p=5267 بررسي مدرن ترين انواع نماي ساختمان تاريخچه آن حتما براي شما خيلي اتفاق افتاده است كه هنگام عبور از يك خيابان، ظاهر يك ساختمان خصوصاً توجه شما را به خود جلب مي كند. امروزه طراحي نماي بيروني ساختمان مسئله بسيار مهمي در زمينه طراحي معماري است زيرا اولين ويژگي جالب در مورد ساختمان از …

بررسي مدرن ترين انواع نماي ساختمان تاريخچه آن

حتما براي شما خيلي اتفاق افتاده است كه هنگام عبور از يك خيابان، ظاهر يك ساختمان خصوصاً توجه شما را به خود جلب مي كند. امروزه طراحي نماي بيروني ساختمان مسئله بسيار مهمي در زمينه طراحي معماري است زيرا اولين ويژگي جالب در مورد ساختمان از ديد مخاطب نماي خارجي آن است. بنابراين معماران هميشه سعي مي كنند از اوج هنر خود در طراحي اين قسمت از ساختمان استفاده كنند.

به عبارت ديگر وقتي به يك ساختمان نگاه مي كنيد، اولين چيزي كه نظر شما را جلب مي كند شكل ظاهري آن است. نماي ساختمان نماي بيروني هر ساختماني است و نقش بسيار مهمي در زيبايي و جذابيت آن دارد. در طراحي نما، معماران و سازندگان با توجه به شرايط آب و هوايي، موقعيت جغرافيايي، تعداد طبقات ساختمان، سليقه مردم و بودجه آنها نوع مواد را انتخاب مي كنند.

نماي بيروني يك لايه محافظ براي ساختمان است كه نه تنها از آن در برابر عوامل مختلف محافظت مي كند بلكه نقش بسيار مهمي در زيبايي آن دارد. طراحي نماي ساختمان و نماي ساختمان يك منظره شهري مسكوني را تشكيل مي دهند، بنابراين طراحي نماهاي مختلف بايد با يكديگر هماهنگ باشد.

نكته ديگري كه بايد به آن توجه كرد هماهنگي درب ورودي ساختمان با هماهنگي نماي ساختمان است. طراحي نما شامل سبك هاي مختلفي است كه هر يك از ويژگي ها و كاربردهاي خاص خود را دارند. در اين مقاله مي خواهيم در مورد انواع سبك هاي طراحي نما با شما صحبت كنيم و متداول ترين آنها را معرفي كنيم.

مروري بر انواع سبك هاي طراحي نماي ساختمان

  • سبك طراحي نماي رومي در ساختمان

نماي رومي ساختمان ها به دليل طراحي منحصر به فرد خود بر هر رهگذري تأثير مي گذارد، كه البته انتقادات زيادي به اينگونه بناها منجر شده و استفاده از معماري متناسب با فرهنگ ايران را بيشتر متداول مي داند. اما واقعيت اين است كه سبك معماري رومي در نماي كلاسيك ساختمان فقط مختص روم باستان نيست، بلكه قسمت بزرگي از تاريخ معماري را كه شامل ايران باستان نيز مي شود، در بر مي گيرد.

كتيبه هاي تخت جمشيد و سر ستون هاي زيباي آنها دقيقاً در طراحان رومي وجود دارد و بارها مورد استفاده قرار گرفته است. در واقع، اين روزها، به چند دليل نماي رومي ساختمان در نظر گرفته شده است.

  • سبك طراحي نما كلاسيك در ساختمان

معماري سبك كلاسيك بيشتر يادآور معابد يوناني است. نگاهي دقيق به معماري يونان و روم باستان، ويژگي هاي اصلي معماري كلاسيك را نشان مي دهد. چنين نماهايي به دليل معماري تقريباً پيچيده و مصالح ساختماني گران قيمت مانند سنگ مرمر طبيعي، گرانيت و تراورتن به روشي است كه عموماً براي ساختمانهاي مجلل و طبقات مرفه جامعه در نظر گرفته مي شود، در حالي كه چنين طراحي هايي در بسياري از ساختمانها و آپارتمان ها انجام مي شود.

امروزه كم و بيش مورد استفاده قرار مي گيرند. اما بايد اعتراف كنيم كه اينها نماهاي كلاسيك هستند كه شهر را يكنواخت نشان مي دهند و به آن طراوت و زيبايي مي بخشند.

  • سبك طراحي نماي مدرن در ساختمان

امروزه استفاده از طراحي مدرن در نماي خارجي ساختمان بسيار رايج شده است. اين نوع طراحي از اصول معماري مدرن پيروي مي كند و فاقد تزئينات و جزئيات مورد استفاده در طراحي نماي كلاسيك و رومي است. معماري مدرن بر سادگي بيشتر در عين كاربردي بودن طراحي تأكيد دارد، اما با اين وجود، ما هميشه شاهد اضافه شدن تزئينات به ساختمان هايي با اين سبك هستيم كه ظاهر ناخوشايندي را در شهر ايجاد مي كنند.

هدف از افزودن اين تزئينات فقط جلب توجه مخاطب است اما اين خارج از اصول طراحي مدرن نما است. امتناع از استفاده از مصالح متعدد در ساخت اين ساختمان مطلوب نيست.

  • سبك طراحي نماي مينيمال در ساختمان

سبك ساده گرايي يا مينيماليسم نوع ديگري از طراحي است كه در ايران چندان معمول نيست. در طراحي نماي مينيماليستي، همانطور كه از نام آن پيداست، اصل در سادگي، نفي هر گونه تزئينات غير ضروري، استفاده ساده و صريح از فرم ها و استفاده از تعداد محدودي از مواد است.

در اين سبك، مواد مورد استفاده معمولاً يك يا دو ماده هستند و به ندرت تعداد مواد بيش از دو نوع است. در ايران تعداد معدودي از اين قبيل نماها طراحي و ساخته شده اند و انتظار مي رود در آينده تعداد چنين نماهايي افزايش يافته و تعداد نماها با مواد مختلف و فرمهاي شكسته كاهش يابد.

  • سبك طراحي رنسانس و باروك در ساختمان

از سال 1425 تا 1660، رنسانس در ايتاليا آغاز شد و به سرعت در سراسر اروپا گسترش يافت. در اين دوره اعتراضاتي عليه قدرت كليسا و اختراع ماشين آلات صورت گرفت. در اروپا، معماري مناره هاي مخروطي با الهام از GATT با طاق هاي كلاسيك و طاق هاي گرد، فضاهاي راحت تر و جزئيات طراحي سرگرم كننده جايگزين شد.

سبك باروك ساخته شده توسط كليساي كاتوليك در اين دوره تا حدودي نشانگر تغيير وضعيت كليسا پس از رنسانس براي اصلاح شكل ظاهري قبلي آن بود. به دليل ساخت و ساز بيش از حد ساختمانهاي غيراصولي كه از اين سبك نام برده مي شود، شهرداري مقرراتي را براي جلوگيري از اين ساخت و سازهاي غيراصولي و زشت تصويب كرده است.

تاريخچه نماي ساختمان

تاريخچه نماي ساختمان به زماني كه خانه ها به ساختمان تبديل شدند برمي گردد. در اواخر قرن نوزدهم، با پيشرفت علم و فناوري ساختمان، ميل به زيبايي ساختمان ها بيشتر و بيشتر شد. بر اين اساس، بسياري از معماران ساختمان، با الگوي سبك طراحي نماي غربي، شروع به گلدوزي برخي از نقوش و نقاشي هاي ساده روي خانه ها (معمولاً ويلا) كردند. تاريخچه نماي ساختمان تاكنون دستخوش تغييرات اساسي و پيشرفت چشمگيري شده است.

تاريخچه نماي ساختمان با برنامه هاي اوليه آغاز مي شود. در قرن 200 هجري، به دليل تأثير دين بر طرح هاي معماري، ايده طراحي سقف ها، ديوارها و نماي خارجي اماكن مقدس به ذهن معماران خطور كرد. گچ بري هاي عظيم، استفاده از سنگ هاي قيمتي تراش خورده در طراحي سقاخانه هاي اماكن مذهبي، سقف گنبدي شكل مساجد و طرح هاي مختلف هندسي در همه مكان هاي زيارتي و سنگ هاي نماي آنها ديده مي شود. آثار اين نوع معماري در مساجد شيراز، قم، اصفهان و يزد ديده مي شود. از آن به بعد، طراحي سنتي نما متناسب با مكان است.

انواع نماي ساختمان

در طراحي ساختمان نما مهمترين قسمت است، زيرا با توجه به اينكه نماي ساختمان در برابر عوامل جوي است بايد در انتخاب مصالح نما دقت شود تا نما اولاً در برابر عوامل جوي مقاوم باشد و ثانياً از زيبايي لازم برخوردار باشد و همچنين با نماي ساختمان هاي مجاور هماهنگي كنيد. انواع نماي ساختمان با توجه به جنس متريال به كار رفته در آن عبارتند از:

  • نماي آجري
  • نماي كامپوزيتي
  • نماي سيماني
  • نماي سنگي
  • نماي شيشه اي
  • نماي سراميكي
  • نماي استرچ متال
  • نماي بايراميكس
  • نماي چوبي
  • نماي اتيكس
  • نماي مينرال
  • نماي رومي
  • نانو نما
  • نماي كنيتكس

 

منابع و ماخذ:

https://118work.ir/subcategory/ساختمان/نماكاري-ساختمان

https://livemag.ir/2021/07/سبك‌هاي-طراحي-نماي-ساختمان-و-انواع-آن/feed/ 0

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.